dr Anna Paprzycka

Anna Paprzycka, absolwentka kierunków: Wiedza o Teatrze i Media Interaktywne i Widowiska na UAM w Poznaniu. Doktora nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o kulturze i religii (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa).

W 2024 roku pod opieką promotorską prof. UAM Agnieszki Jelewskiej, obroniła pracę doktorską pod tytułem Oprogramowanie jako system operacyjny kultury. Między historią a praktykami współczesności. Wcześniej, w 2017 roku obroniła pracę magisterską pod tytułem Processing jako język programowania cyfrowej sztuki generatywnej. Historia, konteksty, perspektywy, której promotorem był profesor Jacek Wachowski. Zainteresowana tematyką software studies, kwestią kulturowego oddziaływania oprogramowania, kreatywnym programowaniem i kulturą do-it-yourself. W 2019 roku brała udział w grancie badawczym NPRH Środowiska Negocjowane. Nowe praktyki humanistyczne w badaniach transdyscyplinarnych, którego kierownikami byli prof. UAM dr hab Agnieszka Jelewska i dr Michał Krawczak.

 

Autorka publikacji naukowych związanych z tematyką software studies, wśród których można wskazać najważniejsze:

  • Znaczenie praktyki dla badacza kultury cyfrowej (2021) wydany przez czasopismo „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”;
  • To Dominate or to be Dominated. About the Attitude of Humans to Technology in Modern Culture (2020), wydany w języku angielskim przez czasopismo „Sensus Historiae”;
  • dwujęzyczny artykuł Sztuka programowania. Processing jako narzędzie artystyczne i kulturotwórcze/The Art of Programming: Processing as an Artistic and Culture-Forming Tool, wydany przez czasopismo „Czas Kultury” (2019).

Współautorka instalacji artystycznych: Ping Sensors (2017), Well-Tempered (2019), autorka instalacji EMET (2019) oraz pokazów programowania na żywo (live-coding). Prowadzi warsztaty z kreatywnego programowania w języku Processing i wykłady otwarte dotyczące problematyki związanej z cyfrową rzeczywistością.