Światy niedokończone. Od światoopowieści do syntetycznych ekologii gier wideo

,,Książka Jakuba Alejskiego zbudowana została wokół kategorii światoopowieści, łączącej klasyczne koncepcje w rodzaju „dzieła otwartego” Umberto Eco z refleksją nad mechanizmami generowania rozgrywki przez graczy i gry. Punkt wyjścia stanowi jedna z najprostszych, ale zarazem najbardziej istotnych definicji gier autorstwa Alexandra Gallowya – stwierdzenie, że „gry wideo są działaniem”.

Jednak światoopowieść to według Autora nie tylko możliwe światy; jest także „dynamika zmian układu elementów w grze wideo i relacji, jakie zachodzą między nimi”. Ta wstępna definicja pokazuje, co jest kluczowym punktem zainteresowania Autora: napięcie pomiędzy antropocentryczną, dominującą w badaniach gier perspektywą zakładającą, że istotne jest to, czego doświadcza gracz, a podejściem posthumanistycznym, w którym dowartościowane zostaje wszystko to, co niezauważone lub wręcz niewygenerowane podczas konkretnej rozgrywki, ale istniejące na poziomie możliwego do aktywowania potencjału.”

dr hab. Mirosław Filiciak, prof. SWPS

Autor
dr Jakub Alejski