Światy niedokończone. Od światoopowieści do syntetycznych ekologii gier wideo
,,Książka Jakuba Alejskiego zbudowana została wokół kategorii światoopowieści, łączącej klasyczne koncepcje w rodzaju „dzieła otwartego” Umberto Eco z refleksją nad mechanizmami generowania rozgrywki przez graczy i gry. Punkt wyjścia stanowi jedna z najprostszych, ale zarazem najbardziej istotnych definicji gier autorstwa Alexandra Gallowya – stwierdzenie, że „gry wideo są działaniem”.
Jednak światoopowieść to według Autora nie tylko możliwe światy; jest także „dynamika zmian układu elementów w grze wideo i relacji, jakie zachodzą między nimi”. Ta wstępna definicja pokazuje, co jest kluczowym punktem zainteresowania Autora: napięcie pomiędzy antropocentryczną, dominującą w badaniach gier perspektywą zakładającą, że istotne jest to, czego doświadcza gracz, a podejściem posthumanistycznym, w którym dowartościowane zostaje wszystko to, co niezauważone lub wręcz niewygenerowane podczas konkretnej rozgrywki, ale istniejące na poziomie możliwego do aktywowania potencjału.”
dr hab. Mirosław Filiciak, prof. SWPS